Glina to najstarsza z mas plastycznych. Używana jest od zarania dziejów do formowania ceramiki budowlanej (czyli cegieł i różnego rodzaju pustaków), jako środek kosmetyczny, materiał do tworzenia ceramiki użytkowej (dzbanków, mis i tym podobnych) a także jako medium rzeźbiarskie. Odpowiedniej jakości, czysta glina może być niesamowicie gładka i jednocześnie gęsta. Dzięki temu może kształtować ją poprzez rozcieranie, wygładzanie, dolepianie, wycinanie oraz ugniatanie. Cechy te pozwalają także na uzyskanie niesamowicie precyzyjnych detali. Kolejną zaletą gliny jest możliwość utrwalenia na dwa sposoby. Pierwszy to wysuszenie. Jest to prostsza metoda, ale efekt jest mniej trwały. Drugi sposób na utrwalenie gliny to wypalenie w odpowiednim piecu, w wysokiej temperaturze. Odpowiednio wypalona glina ma gładszą powierzchnię i jest bardziej wytrzymała niż glina wysuszona. Dodatkowo w ramach tego procesu można dodać wierzchnią warstwę czyli szkliwo, które dodatkowo zabezpieczy nasze dzieło oraz nada mu blasku. Warto wspomnieć o fakcie, że glina jest materiałem pochodzenia naturalnego i z tego względu jest w 100% ekologiczna (a przynajmniej tak długo, jak nie zostanie wymieszana z innymi materiałami, które nie podlegają rozkładowi).
Papier mâché (czyli masa papierowa) to inny popularny rodzaj masy plastycznej. Papier mâché wykonana jest z drobnych kawałków rozmoczonego papieru, do których dodane zostały różnego rodzaju dodatki konserwujące i wiążące. Masa tego typu jest niezwykle miękka i wilgotna, a technika stosowania opiera się na nakładaniu na wcześniej przygotowaną bryłę (lub wykładania formy od wewnątrz). Po nałożeniu odpowiedniej ilości warstw masę pozostawia się do wyschnięcia. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby masę stosować samodzielnie, ale ulepienie z niej większych brył może okazać się trudne. Masę papierową można wykonać samodzielnie (poprzez rozmoczenie papieru i połączenie go np. z klejem) lub też zakupić gotową, przygotowaną fabrycznie masę. Ta druga możliwość jest szczególnie kusząca z dwóch powodów. Po pierwsze niewielkim nakładem finansowym oszczędzamy wiele czasu (przygotowanie masy od zera może trwać nawet kilka godzin). Druga zaleta to powtarzalność produkcji. Każda porcja masy nie tylko będzie miała zbliżoną barwę, ale także gęstość i konsystencję. Znacząco ułatwi to pracę nad większymi i bardziej wymagającymi projektami.
Masa solna to kolejna alternatywa dla gliny (ale także na przykład dla plasteliny i modeliny). Jej skład jest niezwykle prosty. Masę solną stanowi połączenie mąki, soli i wody w odpowiednich proporcjach, wymieszane aż do uzyskania jednolitej i plastycznej masy. Można ją formować podobnie jak plastelinę, a utrwalenie następuje poprzez wyschnięcie. Masa solna daje się także łatwo malować, a jeżeli zależy nam na lepieniu z kolorowej masy, to podczas jej ugniatania należy dodać odrobinę farby plakatowej lub barwnika spożywczego. Należy wspomnieć o tym, że masa solna jest bezpieczna bo nie zawiera chemicznych i potencjalnie toksycznych dodatków. Po wyschnięciu utwardza się, toteż usunięcie jej z dywanu czy wykładziny jest łatwiejsze niż na przykład w przypadku plasteliny.