Leitz to jedna z najstarszych i najbardziej uznanych marek w szeroko pojętej branży biurowej. Historia jej sukcesu nie była jednak usłana różami…

Gründerzeit

Zjednoczenie Niemiec pod koniec XIX wieku zapoczątkowało okres bezprecedensowego rozwoju gospodarczego, określanego mianem Gründerzeit. Kwitnący biznes oznaczał zwiększoną produkcję dokumentów, a co za tym idzie – potrzebę ich gromadzenia i archiwizowania.

Potencjał ten postanowił wykorzystać 25 letni przedsiębiorca – Louis Leitz. Tuż po powstaniu zjednoczonego państwa niemieckiego, w 1871 roku założył swoją firmę w Stuttgarcie. Warsztat, skupiony na produkcji pierwszych, z dzisiejszego punktu widzenia prymitywnych, segregatorów.

Przez pierwsze lata firma borykała się jednak z problemami. Z jednej strony bardzo kosztowne było patentowanie i ochrona innowacyjnych rozwiązań. Z drugiej, jeden z kierowników nazwiskiem Bux, odszedł z firmy i założył własną – produkującą identyczny asortyment. Wojna cenowa spowodowała, że Leitz w latach 1884-7 ledwie na siebie zarabiała. Dopiero bankructwo Buxa uwolniło drzemiący w firmie potencjał.

Leitz (z wykształcenia tokarz i mechanik) poświęcił swoją uwagę pracy nad urządzeniem, którego brakowało w ofercie: dziurkaczem.

dziurkacz Leitz

Pierwszy dziurkacz marki Leitz pojawił się na rynku w 1892 roku i cieszył się stosunkowo dużą popularnością. Jednak na pierwszy prawdziwy hit sprzedażowy Leitz musiał poczekać jeszcze cztery lata...

 

Segregatory, segregatory

W 1893 roku Leitz zaprezentował nowy model segregatora, wyposażony w mechanizm ułatwiający wpinanie kartek. Rewolucyjne rozwiązanie znacząco ułatwiało obsługę i archiwizowanie dokumentów. Leitz nie spoczął jednak na laurach. Udoskonalił swój wynalazek i po trzech lat prac wypuścił na rynek Leitz Ordner – pierwszy segregator z mechanizmem, w którym dźwignia była umieszczona obok ringów. To rozwiązanie jest wykorzystywane po dzień dzisiejszy i stało się standardem.

segregator Leitz

Kolejne lata to nie tylko umacnianie się firmy na lokalnym rynku, ale także opracowanie nowych produktów. W 1901 roku na rynek wprowadzone zostały skoroszyty, zaś w 1908 kolejne stadium ewolucji segregatorów – model z dziurą na palec (Griffloch), ułatwiającą wyciąganie segregatora z półki.

Tak nowoczesny produkt pozwolił firmie Leitz w ciągu zaledwie 5 lat zdobyć palmę pierwszeństwa w sprzedaży segregatorów w Niemczech. Pozycja lidera przełożyła się także na konsolidację rynku: Leitz rozpoczął proces przejmowania konkurencyjnych spółek. W 1923 kupił (działającą po sąsiedzku) firmę Suchir, zaś 10 lat później berlińskich producentów Grünewald's Registrator & Co. oraz Regga Briefordner-Fabrik.

 

Trudne czasy

Nadejście II Wojny Światowej oznaczało dla firmy spore problemy. W wyniku przestawienia się niemieckiej gospodarki na produkcję wojskową, producentom taki jak Leitz brakowało wszystkiego: surowców, węgla, elektryczności, a przede wszystkim… ludzi.

W ciągu wojny firma skurczyła się z 750 do zaledwie 22 pracowników. Po jej zakończeniu rozruch firmy, w podzielonym i zniszczonych wojną kraju, trwał całe 5 lat. Dopiero w 1950 roku produkcja wróciła do poziomu sprzed II WŚ.

W 1952 roku swoją premierę miała pierwsza wersja teczek zawieszkowych Leitz Alpha. Model ten znajduje się w ofercie firmy aż do dzisiaj:

Rozwój oferty produktowej przyspieszył po 4 dekadach rozwoju firmy. W 1992 roku Leitz opracował pierwszy zszywacz sygnowany swoją marką.

zszywacz Leitz

Nowy rozdział

Rok 1998 zakończył historię Leitz jako niezależnego podmiotu. Firmę przejęło szwedzkie konsorcjum Esselte. Leitz straciło charakter firmy rodzinnej, jednak zyskało wsparcie finansowe nowego właściciela, co pozwoliło na dalszy rozwój na bardzo konkurencyjnym rynku.

W ostatnich latach oferta marki znacząco się powiększyła. Nowe produkty hołdują jednak dotychczasowej filozofii Leitz: łączeniu wysokiej jakości z praktycznością i nowoczesnym designem.

Leitz WOW

10 lat temu Leitz zaprezentował kolekcję WOW, kładąca nacisk na nowoczesny design i możliwość skompletowania szeregu akcesoriów w tej samej kolorystyce.



Kolejne lata to wejście w segment urządzeń biurowych. Od 2012 roku Leitz oferuje, cieszące się popularnością, laminatory iLAM.


W 2018 roku pojawiła się pierwsza linia niszczarek Leitz IQ – niezwykle cichych i zaprojektowanych z myślą o łatwej obsłudze.


Skupienie się na projektowaniu produktów nie tylko użytecznych, ale estetycznych zaowocowało wieloma nagrodami. Leitz w latach 2015 oraz 2018 otrzymał prestiżową nagrodę reddot, zaś w 2019 seria laminatorów iLAM otrzymała German Design Award.