Parker to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek piśmienniczych na świecie. Jednocześnie to jeden z niewielu producentów, którzy naprawdę zrewolucjonizowali pióro wieczne.

U podstaw filozofii firmy Parker leży zresztą usprawnianie i modernizowanie. W 1888 roku George Safford Parker założył Parker Pen Company – firmę, która miała na celu wyprodukowanie nowego, lepszego pióra. Parker (wcześniej pracujący jako nauczyciel) miał dosyć dotychczasowych piór wiecznych: cieknących i niewygodnych w obsłudze. Pierwsze pióro wieczne Parker wypuścił na rynek już rok później. Jednak dopiero w 1894 roku piśmiennicza rewolucja rozpoczęła się naprawdę.

 

1894 / 1898 – Parker Jointless „Lucky Curve”


parker


W 1984 Parker opatentował nowe rozwiązanie, a 4 lata później wdrożył je do produkcji. Pióra z linii Lucky Curve posiadały specjalną budowę. Korpus był jednoelementowy, a specjalnie zaprojektowany moduł piszący zaciągał atrament z powrotem do zbiornika, redukując jego rozlewanie się.

W 1898 roku Parker opatentował także nowatorski rodzaj skuwki. Zamiast nakręcać, wystarczyło nasunąć ją na korpus pióra.

 

1921 – Parker Duofold


parker


Nowa seria Duofold nie tylko wpasowała się w królującą ówcześnie stylistykę art-deco, ale także wyznaczyła nowy poziom jakości dla marki Parker. Pióra Duofold były jednymi z droższych na rynku – kosztowały $7 USD, co daje dzisiaj ponad $100 USD. Za wysoką ceną szła jednak niezrównana jakość, co było podkreślone przez 25-letnią gwarancję, jakiej udzielał producent.

Początkowo pióro było oferowane jedynie w kolorze czerwonym i czarnym, a korpus wykonany był ze specjalnej, bardzo twardej mieszanki gumowej. Rodzina Duofold została szybko rozszerzona o modele Duofold Junior, Duofold Special oraz Lady Duofold. Parker zmienił też materiał, z jakiego wytwarzana była obudowa. Od 1926 roku korpusy wytwarzane były z plastiku i zyskały całą gamę nowych kolorów.

 

1931 – Quink


parker


Innowacje, jakie Parker wprowadzał na rynek, nie dotyczyły wyłącznie piór. Na początku lat trzydziestych firma zaprezentowała nowatorski rodzaj atramentu Quink (od quick ink). Trzy lata prac laboratoryjnych zaowocowały atramentem, który nie rozwarstwiał się, nie zatykał stalówki, nie powodował rdzewienia i schnął szybciej niż dotychczasowe atramenty, używane w piórach wiecznych.

Nowy atrament był rynkowym hitem. Popyt przekraczał dwukrotnie oczekiwania producenta. 

Atramenty z serii Quink są dostępne w ofercie marki Parker po dziś dzień. 

1933 – Vacumatic


parker


Atrament Quink był opracowany z uwzględnieniem wymagań nowego produktu – serii piór Parker Vacumatic. Wprowadziła ona dwie istotne innowacje. Pierwszą był nowy system zaciągania atramentu. Zamiast gumowego „woreczka”, działającego podobnie do pipety, nowe pióro posiadało system z membraną i pozwalało na wykorzystanie pojemności całego pojemnika na atrament.

Drugą innowacją był wzór skuwki w postaci strzały. Na początku był on zarezerwowany jedynie dla linii Vacumatic, jednak od 1957 roku wszystkie skuwki były już ozdabiane w ten sposób. Zaprojektowany przez Josepha Platta kształt stał się znakiem rozpoznawczym piór i długopisów Parker i jest z nią kojarzony po dziś dzień.

Vacumatic to kolejny sukces sprzedażowy Parkera. Aż do 1941 roku była to najpopularniejsza linia piór Parker.

 

1941 – Parker 51


parker


Nowe pióro opracowane zostało na 51 rocznicę powstania firmy – jednak do produkcji trafiło dopiero 2 lata później, w 1941 roku. Uwagę zwracał przede wszystkim design. Smukły kształt i stonowane zdobienia z miejsca przypadły do gustu klientom (i nie tylko im, bo pióro zdobyło nagrodę za projekt).

Piękna obudowa skrywała także inną nowość. System napełniania Aerometric, który rezygnował z trzpienia na rzecz naciskanej „harmonijki”.

Niebywały sukces sprzedażowy spowodował, że zarówno kształt pióra oraz użyte w nim rozwiązania techniczne stały się „inspiracją” dla innych producentów.

 

1954 – Jotter

 

parker


Nowoczesny klasyk. Tak chyba najkrócej można opisać linię Jotter. Minimalistyczny kształt, mnogość kolorów i materiałów, a także bardzo atracyjny stosunek ceny do jakości. Te cechy sprawiają, że linia Jotter jest jedną z najpopularniejszych aż do dzisiaj.

Pierwszym produktem sygnowanym nazwą Jotter było pióro kulkowe. Chociaż pióra tego typu były już dostępne na rynku, to dopiero produkt Parkera wyznaczył niejako „złoty standard” i Jotter stał się wzorem tego, jak takie pióro powinno działać. W 1958 roku wprowadzone zostały nowe wkłady piszące T-ball. Kulka z wolframu o specjalnej fakturze i tusz o odpowiednim składzie zapewniały gładkie pisanie, co w tamtych czasach nie było oczywistością.

Wkrótce do linii Jotter dołączyły pióra kulkowe, długopisy i ołówki automatyczne. Wszystkie wyróżniały się charakterystycznym kształtem i skuwką ze stali.

 

1962 & 1990 – Parker na królewskim dworze


parker


Parker jako jedyna marka uzyskał specjalne upoważnienie od Królowej Elżbiety II i stał się oficjalnym dostawcą przyborów piśmienniczych na dwór królewski. W 1990 podobne odznaczenie marka otrzymała od Księcia Walii.

 

2011 – Parker 5th


parker


Linia piór Ingenuity to prawdziwa nowość na rynku piór. Specjalna stalówka zakończona jest elastyczną końcówką, która dopasowuje się do stylu pisania użytkownika. Jest to także dowód na to, że Parker nadal znajduje się w awangardzie producentów i skupia się na usprawnianiu tego, w jaki sposób piszemy na co dzień.