Wizytowniki nadal pozostają jednym z elementów biznesowej codzienności. Pomagają organizować informacje kontaktowe i ułatwiają dostęp do nich. W skrajnym przypadku mowa nawet o setkach wizytówek.
W dobie e-maili, vcf i mediów społecznościowych, wizytówka nadal stanowi podstawowy środek przekazywania danych kontaktowych. Jest także elementem budowania wizerunku firmy i sposobem na wyróżnienie się spośród dziesiątek konkurentów.
W przypadku osób decyzyjnych, kierowników, dyrektorów, prezesów, a także pracowników działów projektowych i handlowych, w krótkim czasie kolekcja wizytówek zaczyna osiągać pokaźne rozmiary. Zachodzi wtedy potrzeba odpowiedniego skatalogowania i zorganizowania ich w swego rodzaju kartotekę. Idealnym rozwiązaniem są wizytowniki.
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje wizytowników katalogujących: obrotowe, alfabetyczne oraz książkowe. Poniższy artykuł mawia różnice między nimi i przedstawia przykładowe modele.
Wizytownik obrotowy (kartoteka obrotowa) swoją nazwę zawdzięcza sposobowi przeglądania wizytówek. Kieszonki na wizytówki są przymocowane do walca, umieszczonego poziomo na stabilnej podstawie. Przeglądanie wizytówek polega na przekładaniu kieszonek do przodu lub do tyłu, niejako „obracając” cały zbiór.
Zaletą tego typu wizytowników jest niewielka przestrzeń zajmowana na biurku. To najlepszy sposób na zgromadzenie dużej ilości (nawet 400) wizytówek na małej powierzchni. Dedykowane są one osobom regularnie korzystającym z wizytówek.
Popularnym i chętnie wybieranym wizytownikiem obrotowym jest poniższy model. Występuje w wersji czarnej oraz srebrnej. Wyróżnia go asymetryczna podstawa oraz wyjątkowo atrakcyjna cena.
Nasza druga propozycja to wizytownik obrotowy marki Durable. Model z linii Visifix jest wykonany z wysokiej jakości materiałów. Charakteryzuje się wyjątkowym designem, podnoszącym nie tylko walory wizualne, ale również ułatwiającym obsługę. To propozycja dla bardziej wymagających użytkowników.
To tylko dwa przykłady kartotek obrotowych. Jeżeli potrzebujesz stałego dostępu do swojej kolekcji wizytówek i oczekujesz możliwości szybkiego odnalezienia odpowiednich informacji kontaktowych, to wizytownik obrotowy bez wątpienia będzie dobrym wyborem.
Wizytowniki alfabetyczne najczęściej mają postać podłużnych, zamykanych pojemników. Jak sama nazwa wskazuje – koszulki na wizytówki są poukładane alfabetycznie, zaczynając od litery A z przodu.
Wizytowniki tego typu również predestynowane są do umieszczenia na biurku w celu zapewnienia szybkiego dostępu. Wymagają jednak dużo więcej miejsca niż ich obrotowi kuzyni. Alternatywą jest umiejscowienie tego typu wizytownika na półce w niedalekiej odległości do biurka.
Ciekawym przykładem wizytownika alfabetycznego jest model marki Helit. Wyróżnia się on na dwójnasób. Po pierwsze kolorystyką: modne połączenie bieli i intensywnej zieleni sprawia, że znajdzie swoje miejsce w niejednym biurze o nowoczesnym wystroju.
Wizytownik ten charakteryzuje się także nietypowym, przesuwanym wiekiem, podobnym do tego spotykanego w chlebakach lub sekretarzykach. Całości dodatkowego sznytu dodaje minimalistyczna forma.
Jeżeli szukasz ekonomicznych rozwiązań, to idealnym wyborem będzie wizytownik Eagle 808M. Za niewielką cenę otrzymujesz kartotekę mieszczącą nawet 550 wizytówek.
Wizytownik posiada przezroczyste, otwierane automatycznie wieko oraz alfabetyczne karty przekładkowe. Dużą pojemność uzyskano przez brak koszulek – wizytówki umieszczane są luzem między przekładkami.
Alternatywą dla wizytownika jest kartoteka teleadresowa. Nie służy ona do przechowywania wizytówek, a jedynie informacji, jakie można na nich znaleźć. Kartoteka Durable Teleindex składa się z 500 dwustronnych kart, oddzielonych przekładkami alfabetycznymi. Umożliwia to stworzenie kartoteki nawet 1000 kontaktów.
Minusem takiego rozwiązania jest oczywiście konieczność samodzielnego wypełniania kart (zapisując je ręcznie, lub zadrukowując). Nie podważa to jednak niewątpliwych plusów.
Ostatni typ kartotek na wizytówki to wizytowniki książkowe. Na ogół mają one postać albumu lub segregatora. Między dwiema, sztywnymi okładkami umieszczone są przezroczyste koszulki, mieszczące od kilku, do kilkunastu wizytówek każda.
Zaletą tego typu wizytowników jest niska cena oraz możliwość przechowywania wraz z innymi zbiorami archiwizacyjnymi (segregatorami i teczkami). Podstawowa wada to brak klarownego podziału wizytówek – alfabetycznego czy jakiegokolwiek innego. O stworzenie takowego, jak również poprawne opisanie zbioru, musimy zadbać sami.
Pierwsza propozycja to wizytownik marki Biurfol, mieszczący 200 wizytówek. Występuje on w nasyconych, wyrazistych kolorach: pomarańczowym, różowym i zielonym. Wewnątrz wizytownika znajduje się 25 dwustronnych koszulek. W każdej z nich można umieścić 8 wizytówek.
Wizytownik Visifix Durable ma 2x większą pojemność – pozwala na skatalogowanie 400 wizytówek. Podobnie jak wizytownik Biurfol, także ten posiada ringi niczym segregator. Dzięki temu można w każdej chwili wypiąć koszulkę z interesującymi nas wizytówkami lub wymienić ją w razie uszkodzenia.
W przypadku wizytowników książkowych wybór jest duży, począwszy od kartotek na 60 wizytówek:
Wizytowniki stojące nie są kartotekami. To prezentery, służące do umieszczenia w nich wizytówki. Idealne do zastosowania podczas konferencji, targów czy spotkań biznesowych. Wykonane są z przezroczystego tworzywa sztucznego, dzięki czemu są zarazem estetyczne i ekonomiczne.
W przypadku powiększonego wizytownika istnieje także możliwość umieszczenia w nim cenówki lub opisu produktu.
Ostatni element układanki to etui, służące do przenoszenia wizytówek. Najczęściej ma ono postać okładki z przezroczystymi koszulkami, lub tez eleganckiego, metalowego pojemnika na kilka lub kilkanaście wizytówek.
Przykładem takiego etui jest poniższy model marki Durable. Zamykane na zatrzask, wykonane z twardego, wysokiej jakości metalu – bez wątpienia będzie eleganckim dodatkiem do osobistej galanterii. Znacząco podniesie też prestiż użytkownika i nada dodatkowej oprawy grzecznościowej wymianie wizytówek.